موج آرام

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم


گاهی این مساله که ممکنه تعداد خدا بیش از یکی باشه ذهن برخی ها رو مشغول می کنه.

امیر المومنین به پسرشون فرمودند: «اگر خدای یکتا شریکی داشت، حتما او هم باید افرادی رو از طرف خودش می فرستاد تا آثار فرمانروایی و سلطنت خودش رو به همگان نشون بده و خودش رو به مردم معرفی کنه» [1]

اما در طول تاریخ هر پیامبری که برای هدایت مردم از طرف خدا اومده، خدای یکتا رو تبلیغ کرده و انبیاء دیگر رو هم تائید کرده.

اینها نشون دهنده اینه که یا خدای دیگه ای وجود نداره و یا اگر (بر فرض محال) وجود داره کسی رو نفرستاده تا اون رو به مردم معرفی کنه. پس دلیلی هم نداره که ما بهش اعتقاد داشته باشیم.



[1] نهج البلاغه/ نامه 31
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ آبان ۹۶ ، ۲۲:۱۷
موج آرام

بسم الله الرحمن الرحیم



شاید یکی از جذاب ترین تصورات این باشه که بیش از یک خدا داشته باشیم. خدای خیر و شر، خدای پدیده های مختلف مثل باد و باران و ... خلاصه اینکه چه اشکالی داره اگر بیش از یه خدا داشته باشیم که این چند تا خدا یا دشمن هم هستند یا با هم دوست باشند و همکاری کنند.

قرآن در این مورد آیه ای داره که اگر به جز «الله» خدا دیگه ای وجود داشت، آسمان و زمین به فساد کشیده می شد. [1]

در حال حاضر ما توی جهان هماهنگی و نظام واحدی رو می بینیم که نشون دهنده اینه که همه اینها از یک مبداء سرچشمه گرفته و چون با همدیگه هماهنگ هستند به بقای همدیگه کمک می کنند.

اما اگر دو یا چند اراده وجود داشت و هر کدام طبق نظر خاصی بود این هماهنگی هرگز به وجود نمی اومد و در نتیجه جهان هستی کم کم دچار فساد و نابودی می شد.

برای مثال فرض کنید جاذبه زمین رو ی خدا خلق می کرد و کره ماه و مریخ رو خدای دیگه ای. در این حال معلوم نبود جاذبه این دو با هم هماهنگ باشه و کره ماه در مدار خودش قرار بگیره.

وقتی چنین نظمی رو در بینهایت مورد کوچک و بزرگ مشاهده می کنیم به یگانگی خدا پی می بریم. [2]

 



[1] سوره مبارکه انبیاء / آیه 22
[2] برای توضیحات بیشتر به تفسیر نمونه ذیل آیه ای که بیان شد رجوع بفرمایید.
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۶ ، ۱۷:۳۸
موج آرام

بسم الله الرحمن الرحیم


چون ما انسان ها و همه مخلوقات دیگه، موجودات محدودی هستیم و خدا یک وجود بی نهایت طبیعی هست که ما نتونیم کنه ذات خداوند متعال رو بشناسیم و دقیقا بگیم که خدا چیه و کیه.

در واقع طبق یک مثال معروف شناخت ما از خدا مثل کسی می مونه که توی یک خونه بدون هیچ در و پنجره ای زندگی می کنه و تنها از سوراخ کوچکی که توی دیوار وجود داره می تونه روشنایی روز و خورشید رو ببینه. همون قدری که اون می تونه از خورشید شناخت پیدا کنه، ما هم می تونیم از خدا شناخت پیدا کنیم.

شاید هم به همین دلیل باشه که خدا خودش رو در قرآن با صفات متعددی از جمله رحمان و رحیم و غنی و جبار و سمیع و بصیر و کبیر و ... معرفی کرده. در آیه ای از قرآن هم این تصریح شده که علم هیچکس به خدا احاطه نداره. [1]



  [1]سوره مبارکه طه / آیه110
۰ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۹۶ ، ۲۲:۲۹
موج آرام